Rower crossowy - Ranking i opinie

Rowery crossowe dzięki prostej konstrukcji są jednymi z najtańszych propozycji na rynku, a jednocześnie można wśród nich znaleźć modele na tyle nowoczesne, żeby sprawdziły się nie tylko w jeździe miejskiej, ale i w czasie kilkudniowych wycieczek. Wybór będzie jednak wymagał pewnych kompromisów.

Czym jest rower crossowy?

Rowery crossowe to kategoria, która zawęża się wraz z pojawieniem się kolejnych typów rowerów. Szczególnie duży wpływ na jej definicję wywarła zwiększająca się popularność graveli, rowerów hybrydowych i częściowo fitness. Granice grup często są ustalone dość arbitralnie, natomiast rowery crossowe można określić, posługując się kilkoma kryteriami.

  • Rowery tego typu będą zbudowane na kołach o wielkości 28 cali.
  • Ramy będą stosunkowo krótkie, a więc przednie koło nie będzie wysunięte znacząco do przodu (w istocie parametrem, który to opisuje, jest kąt główki ramy).
  • Zarówno ramy, jak i widelce rowerów crossowych, będą sztywne, czyli pozbawione amortyzacji.
  • Przeważnie w stanie „sklepowym” rowery crossowe nie będą miały błotników, osłon łańcucha czy bagażnika, choć konstrukcyjnie ich montaż nie powinien być utrudniony.

Oczywiście żadne z tych kryteriów nie ma charakteru absolutnego i zdarzają się wyjątki. Zastanawiając się nad tym, jaki rower crossowy najlepszy kupić dla siebie, trzeba zwrócić uwagę na budowę, ale odnieść to do planowanych zastosowań.

Rower crossowy z amortyzatorem czy bez?

Rowery crossowe miały być w założeniu lżejsze od trekkingowych, więc producenci z początku rezygnowali ze stosowania w nich amortyzowanych widelców. Kiedy jednak dziś spojrzy się na oferty, wiele modeli jednak w taki amortyzator jest wyposażonych. Zwiększa to komfort jazdy oraz bezpieczeństwo, aczkolwiek trzeba liczyć się też ze wzrostem masy roweru nawet o dwa kilogramy.

Czy warto kupić dobry rower crossowy z amortyzatorem? Jeśli ma służyć do dłuższych wypadów, to jest to opcja do rozważenia, aczkolwiek w takim przypadku warto zagłębić się w specyfikację amortyzatora, który przeważnie będzie miał konstrukcję sprężynową. To oznacza, że będzie przeznaczony dla użytkowników o konkretnej masie ciała. W tym przypadku zaszeregowanie roweru do konkretnej klasy nie ma tak dużego znaczenia, jak to, czy jego konstrukcja odpowiada potrzebom użytkownika, a granica między grupami crossową a trekkingową nie sprowadza się tylko do konstrukcji widelca.

Dla kogo rower crossowy będzie najlepszy?

Rowery crossowe są konstrukcjami prostymi, trwałymi i relatywnie wszechstronnymi. Prosta konstrukcja sprawia, że także bieżące utrzymanie nie generuje wysokich kosztów. Odbywa się to jednak kosztem pewnego komfortu, który mogłaby zapewnić inna geometria ramy lub amortyzacja.

Rowery crossowe znakomicie sprawdzają się jako szybkie i zwinne rowery miejskie, więc na dojazdy do pracy, a po wzbogaceniu o bagażnik – również na średnie zakupy. Będą dobrze na okazjonalne wyjazdy pod miasto, poradzą sobie nie tylko na asfaltowej drodze, ale też na leśnych drogach pożarowych, gdzie dziur czy korzeni jest w miarę niewiele.

Zaawansowani użytkownicy na rowerach crossowych mogą pokonywać trasy wielodniowych rajdów rowerowych, choć przeważnie będzie to wymagało pewnych dalej idących nakładów finansowych lub modyfikacji sprzętu. W tych zastosowaniach sprawdzą się jednak przeważnie droższe konstrukcje.

Jaki najlepszy rower crossowy kupić: techniczne kryteria wyboru

Kryteriów, na które warto zwrócić uwagę, jest całkiem sporo. Oczywiście im niższy budżet, tym więcej kompromisów trzeba będzie podjąć, ale podobny problem pojawi się też w najwyższych segmentach cenowych, w których producenci rezygnują z niektórych rozwiązań, mimo że mają one pewne obiektywne zalety.

Budowa i rozmiar ramy

Rowery crossowe są produkowane z ramami w wersji męskiej i damskiej, przy czym ten podział – szczególnie w niższych segmentach cenowych – jest czysto umowny. Wysoko umieszczona rura górna dodaje ramie sztywności, choć uznaje się, że może utrudniać wsiadanie i zsiadanie. Niektóre rowery crossowe jednak będą miały tę rurę ułożoną niżej lub z przegięciem, a w segmencie wyższym zdarza się, że wersje „damskie” mają rurę wysoko, ale jest ona krótsza, przez co cały rower się skraca.

Ranking Rowery crossowe męskie Producent Cena
1Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski NiebieskiblankAktualna Cena
2Indiana X-Enduro 7.7 M21 Czarno-szary (19ME91053)IndianaAktualna Cena
3Tabou Flow 3.0 28 cali Męski Czarno-żółty 2022TabouAktualna Cena
4Rower Wheeler CROSS 6.3 Męski 2022 rozmiar 52cmblankAktualna Cena
5Wheeler Cross 6.2 28 cali Męski CzarnyWheelerAktualna Cena
Rowery crossowe męskie

Rowery crossowe męskie Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski Niebieski

➾Szczegóły TOP1: Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski Niebieski
Ranking Rowery crossowe damskie Producent Cena
1Rower crossowy BOTTECCHIA 251 Lite Cross D17 damski NiebieskiblankAktualna Cena
2ROWER WHEELER CROSS 6.2 Damski Kolekcja 2023 rozmiar 44cmblankAktualna Cena
3ROWER WHEELER CROSS 6.1 Damski Kolekcja 2023 rozmiar 44cmblankAktualna Cena
4Rower Wheeler Cross 6.2 Damski Kolekcja 2023/24 Rozmiar 48CmblankAktualna Cena
5Kross Evado 3.0 28" 2020 bialy/koralowyKrossAktualna Cena
Rowery crossowe damskie

Rowery crossowe damskie Rower crossowy BOTTECCHIA 251 Lite Cross D17 damski Niebieski

➾Szczegóły TOP1: Rower crossowy BOTTECCHIA 251 Lite Cross D17 damski Niebieski

Rozmiar ram dobiera się do wzrostu podobnie, jak w rowerach szosowych, ale wyrażone one będą przeważnie w calach lub jako rozmiary S, M, L. W praktyce jedynym niezawodnym sposobem doboru wielkości jest przymierzenie roweru i sprawdzenie przekroku – trzeba stanąć okrakiem nad ramą i upewnić się, że zostaje jeszcze centymetr lub dwa zapasu.

Czy można jeździć na rowerze crossowym ze zbyt małą lub zbyt wysoką ramą? Tak, ale trzeba użyć regulowanych mostków lub dopasować wysokość sztycy, a i tak w takim scenariuszu często jest to mało wygodne.

Napęd

W rowerach crossowych stosuje się zasadniczo napędy zewnętrzne (czyli nie w piaście – te pojawiają się w rowerach miejskich i niektórych trekkingowych). Wariant podstawowy, stosowany w modelach najtańszych, to trzy biegi w przerzutce przedniej i 7 na kasecie przy kole tylnym.

7 biegów jest obsługiwanych przez wolnobieg, natomiast 8-12 biegów umieszczonych jest na kasecie z bębenkiem. O ile w czasie jazdy nie ma to znaczenia, to są to dwa odmienne rozwiązania ograniczające możliwość późniejszego unowocześnienia roweru. Stąd już niższa półka średnia to napędy 3×8 z bębenkiem. Jest to dobry punkt wyjściowy, jeśli rower ma posłużyć dłużej. W wyższej półce cenowej można spotkać się z napędami 3×9, 3×10 lub 2×10. Różnice między nimi są dyskusyjne i będą interesujące raczej dla zaawansowanych użytkowników. Można uznać, że w każdym z tych wariantów rower będzie dawał podobną użyteczność i pozwoli zarówno na lekkie pokonywanie wzniesień, jak i szybką jazdę po płaskiej drodze.

Koła

Wielkość kół w zdecydowanej większości rowerów crossowych to 28 cali – koła takie opisuje się jako 700c, co będzie miało znaczenie przy wyborze opon. Pewnym problemem jest praktyczny brak rowerów crossowych dla dzieci. Ten segment można wypełnić niektórymi rowerami na kołach 26 cali, jednak zwykle nie będą to rowery crossowe. W przypadku roweru dla dzieci po prostu pozostaje kupić jak najmniejszą ramę.

Koła 28 cali mają tę samą średnicę, co znane z nowoczesnych rowerów górskich koła 29 cali, co w teorii oznacza, że do rowerów crossowych można założyć też górskie opony. W praktyce bywa to jednak trudne i zaleca się poszukiwanie opon 700c. Druga liczba w ich specyfikacji (np. 700c x 35) oznacza szerokość opony w milimetrach. Rowery crossowe powinny bez problemu przyjąć opony o szerokości 42, a często nawet do 48 mm, co ma o tyle duże znaczenie, że przy braku amortyzatora to właśnie opona odpowiada za komfort jazdy. Należy przy tym pamiętać, że zasadniczo im szersza opona, tym niższe może być w niej ciśnienie.

Zdecydowana większość rowerów crossowych ma koła nieprzystosowane do jazdy bezdętkowej, choć w najwyższej półce cenowej system tubeless-ready nie jest niespotykany. Dla większości użytkowników nie będzie to jednak miało większego znaczenia.

Koła mogą być zbudowana na piastach z łożyskami tradycyjnymi lub maszynowymi. Te pierwsze są tańsze, łatwe w serwisowaniu, ale mniej trwałe, maszynowe natomiast są trwałe, ale wymiana takich łożysk bywa trudna i kosztowna.

Dodatkowe techniczne kryteria wyboru

  • Kierownica. Zwykle będzie to kierownica prosta o szerokości 500-600 mm. Niekiedy stosuje się kierownice gięte z rowerów trekkingowych.
  • Stery rowerowe. O ile nie mają one gigantycznego znaczenia przy zakupie, to ich średnica może zaważyć na późniejszych możliwościach rozbudowy. Stery klasyczne pracujące z rurą sterową 1-calową nie dają wielkich możliwości modyfikacji roweru, natomiast alternatywą są stery typu a-head z rurą sterową 1 ⅛ cala lub taperowaną.
  • Hamulce. Większość rowerów crossowych z niższej i średniej półki ma hamulce na obręczy typu v-brake. Są skuteczne w większości zastosowań, tanie i łatwe w serwisowaniu. Alternatywą są hamulce tarczowe mechaniczne lub hydrauliczne. Oba te typy mają wady i zalety, przy czym niekiedy hamulec przedni jest tarczowy (w tej konfiguracji zwykle mechaniczny), a tylny v-brake. Jednolity typ nieco upraszcza prace serwisowe, a w tanich rowerach crossowy niezawodne v-brake będą zwykle lepsze od budżetowych hamulców tarczowych.
  • Siodełko. Jest ono istotnym kryterium, bo to nieprawda, że miękkie i szerokie jest lepsze. Szerokość powinna być dobrana indywidualnie, a miękkość umiarkowana. O ile raczej nie będzie można wymienić siodełka na wybrany przez siebie model, o tyle warto pamiętać, że zakup innego, lepszego, może być konieczny do uwzględnienia w budżecie zakupowym.

Poza tym rowery crossowe mogą, ale nie muszą być wyposażone w dodatkowe akcesoria lub otwory montażowe do nich. Chodzi o oświetlenie, błotniki i bagażnik, ale także miejsce na uchwyt na bidon. 

Czego spodziewać się w konkretnych przedziałach cenowych, jeśli chodzi o najlepsze rowery crossowe?

Rower crossowy do 1500 zł

Puryści powiedzą, że w tym przedziale nie ma dobrych propozycji. Faktycznie wiele rowerów crossowych w cenie do 1500 złotych będzie miało wiele cech rowerów miejskich. Różnica polega na tym, że rower crossowy pozwala na przyjęcie nieco bardziej pochylonej pozycji, co ma znaczenie przy dłuższych wyjazdach. Osprzęt będzie zwykle podstawowy, jednak prawidłowo wyregulowany powinien działać precyzyjnie i poprawnie. Przerzutki zwykle albo pozagrupowe, albo to najniższa grupa Shimano, czyli Tourney. Mają one pewne ograniczenia, ale nadal nie stanowią wady.

Rowery crossowe do 1500 zł

Rowery crossowe do 1500 zł Kross Evado 2.0 28 cali Damski Czarno-miętowy

➾Szczegóły TOP1: Kross Evado 2.0 28 cali Damski Czarno-miętowy

Przede wszystkim jednak w tym przedziale cenowym znajdują się tak naprawdę podstawowe rowery trekkingowe, czyli z amortyzowanymi widelcami, przy czym skok amortyzatora jest niewielki, a jego działanie wątpliwe, co przy dużej masie (często około 3 kilogramów, gdzie widelec sztywny waży około kilograma) może być wadą. Warto poszukać modelu ze sterami ahead.

Co to są stery ahead? (szybki słowniczek)

Stery ahead, znane również jako stery bezgwintowe (threadless), to system łączenia kierownicy z widelcem w rowerach. System ten zyskał popularność w latach 90. XX wieku i obecnie jest powszechnie stosowany w nowoczesnych rowerach.

W tradycyjnych systemach sterów gwintowych (threaded), rura widelca miała gwint, na który nakręcana była tzw. „korona sterowa” – część ramy roweru. W systemie ahead, rura widelca jest bezgwintowa, a łączenie kierownicy z widelcem odbywa się za pomocą specjalnego zacisku, zwanych również „zaciskiem ahead”.

Konstrukcja stery ahead pozwala na lepsze dopasowanie kąta kierownicy i łatwiejszą regulację wysokości, co przekłada się na większą wygodę i kontrolę podczas jazdy. Ponadto, system ten jest prostszy w konstrukcji i montażu, co przyczyniło się do jego powszechnego przyjęcia w przemyśle rowerowym.

Rower crossowy do 2000 zł

To dość nietypowe propozycje, często łączące walory rowerów górskich, crossowych i trekkingowych, na przykład koła 28 cali z amortyzatorem o skoku 80-100 mm (trekkingowe mają 40-60, crossowe zwykle wcale). Można jednak znaleźć w tym przedziale modele z podstawowymi modelami hamulców hydraulicznych. Zdania na temat ich skuteczności i niezawodności są podzielone, ale dobrze utrzymane dają radę. W tym segmencie też producenci różnicują klasy przerzutek przedniej i tylnej. Nie ma to żadnego uzasadnienia poza wartością marketingową, niemniej jednak przód jest obsługiwany na przykład przez grupę Tourney, a tył – Altus. Są one do siebie bliźniaczo podobne i obie działają równie dobrze.

Rowery crossowe do 2000 zł

Rowery crossowe do 2000 zł Romet Rower Orkan 5D 28 L(20") czerwono-czarny 2228325-20

➾Szczegóły TOP1: Romet Rower Orkan 5D 28 L(20") czerwono-czarny 2228325-20

Rower crossowy do 3000 zł

W tym przedziale, a zwłaszcza jego górnej części, pojawia się przede wszystkim więcej rowerów znanych marek. Nadal spora część łączy cechy najlepszych rowerów crossowych z trekkingowymi, natomiast istotne różnice zachodzą w osprzęcie. Koła mogą być budowane na piastach maszynowych (aczkolwiek podstawowych modelach), przerzutki z  grupy Deore dają duże zakresy przełożeń i są bezawaryjne oraz precyzyjne. Niewiadomą pozostaje często kwestia amortyzatora, który wciąż w wielu rowerach jest stosowany. W dalszym ciągu są to amortyzatory olejowo-sprężynowe o dużej masie i niekoniecznie wzorcowej charakterystyce pracy, jednak co do zasady są to już rowery, które mogą służyć przez całe lata, a także będą podlegały rozsądnej rozbudowie.

Rowery crossowe do 3000 zł

Rowery crossowe do 3000 zł Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski Niebieski

➾Szczegóły TOP1: Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski Niebieski

Rower crossowy do 4000 zł

W tym przedziale dominują dobrej jakości ramy, na których można zbudować lekki rower crossowy ze sztywnym widelcem, niezawodnymi przerzutkami i średniej klasy hamulcami tarczowymi, które nie będą miały problemów z działaniem w najtrudniejszych warunkach. Rower crossowy do 4000 złotych może stanowić bazę pod solidny rower wyprawowy, będzie niezwykle uniwersalny i – po prawidłowym ustawieniu – wygodny. Zauważalną różnicą może też być zmiana geometrii. Niektóre rowery trzymają się klasycznego wyglądu crossowych, jednak część producentów decyduje się na ich wydłużenie poprzez zwiększenie kąta główki ramy i wysunięcie koła do przodu, co zwiększa stabilność roweru i ułatwia jazdę w trudniejszym terenie.

Rowery crossowe do 4000 zł

Rowery crossowe do 4000 zł Merida Crossway 500 męski czarny 2023

➾Szczegóły TOP1: Merida Crossway 500 męski czarny 2023

Rower crossowy - Ranking 2025

W poniższej tabli znajduje się aktualny ranking produktów w kategorii Rower crossowy. Ranking aktualizowany jest codziennie, dlatego warto sprawdzić jakie produkty są teraz na topie. Ranking udostępniany jest przez porównywarkę Skąpiec.pl.

Ranking Rower crossowy Producent Cena
1Merida Crossway 500 męski czarny 2023MeridaAktualna Cena
2Rower crossowy BOTTECCHIA 251 Lite Cross D17 damski NiebieskiblankAktualna Cena
3Kalkhoff Endeavour 7.B Excite 45 ME 2020 magicblack/jetgrey matt 27,5 calablankAktualna Cena
4Rower crossowy ROMET ORKAN 7 M 2024RometAktualna Cena
5Rower Crossowy ROMET ORKAN 8 D 2023 (20")RometAktualna Cena

Rower crossowy - Opinie i komentarze (38)

  1. blank
  2. blank
  3. blank
  4. blank
  5. blank
  6. blank
  7. blank
  8. blank
  9. blank
  10. blank
  11. blank
  12. blank
  13. blank
  14. blank
    • blank
      • blank
        • blank
          • blank
          • blank
        • blank
          • blank
        • blank
        • blank
  15. blank
  16. blank
  17. blank
    • blank
  18. blank
  19. blank
    • blank
      • blank
  20. blank
    • blank
  21. blank
    • blank
      • blank
        • blank
          • blank

Reply