Rowery crossowe dzięki prostej konstrukcji są jednymi z najtańszych propozycji na rynku, a jednocześnie można wśród nich znaleźć modele na tyle nowoczesne, żeby sprawdziły się nie tylko w jeździe miejskiej, ale i w czasie kilkudniowych wycieczek. Wybór będzie jednak wymagał pewnych kompromisów.
Czym jest rower crossowy?
Rowery crossowe to kategoria, która zawęża się wraz z pojawieniem się kolejnych typów rowerów. Szczególnie duży wpływ na jej definicję wywarła zwiększająca się popularność graveli, rowerów hybrydowych i częściowo fitness. Granice grup często są ustalone dość arbitralnie, natomiast rowery crossowe można określić, posługując się kilkoma kryteriami.
- Rowery tego typu będą zbudowane na kołach o wielkości 28 cali.
- Ramy będą stosunkowo krótkie, a więc przednie koło nie będzie wysunięte znacząco do przodu (w istocie parametrem, który to opisuje, jest kąt główki ramy).
- Zarówno ramy, jak i widelce rowerów crossowych, będą sztywne, czyli pozbawione amortyzacji.
- Przeważnie w stanie „sklepowym” rowery crossowe nie będą miały błotników, osłon łańcucha czy bagażnika, choć konstrukcyjnie ich montaż nie powinien być utrudniony.
Oczywiście żadne z tych kryteriów nie ma charakteru absolutnego i zdarzają się wyjątki. Zastanawiając się nad tym, jaki rower crossowy najlepszy kupić dla siebie, trzeba zwrócić uwagę na budowę, ale odnieść to do planowanych zastosowań.
Rower crossowy z amortyzatorem czy bez?
Rowery crossowe miały być w założeniu lżejsze od trekkingowych, więc producenci z początku rezygnowali ze stosowania w nich amortyzowanych widelców. Kiedy jednak dziś spojrzy się na oferty, wiele modeli jednak w taki amortyzator jest wyposażonych. Zwiększa to komfort jazdy oraz bezpieczeństwo, aczkolwiek trzeba liczyć się też ze wzrostem masy roweru nawet o dwa kilogramy.
Czy warto kupić dobry rower crossowy z amortyzatorem? Jeśli ma służyć do dłuższych wypadów, to jest to opcja do rozważenia, aczkolwiek w takim przypadku warto zagłębić się w specyfikację amortyzatora, który przeważnie będzie miał konstrukcję sprężynową. To oznacza, że będzie przeznaczony dla użytkowników o konkretnej masie ciała. W tym przypadku zaszeregowanie roweru do konkretnej klasy nie ma tak dużego znaczenia, jak to, czy jego konstrukcja odpowiada potrzebom użytkownika, a granica między grupami crossową a trekkingową nie sprowadza się tylko do konstrukcji widelca.
Dla kogo rower crossowy będzie najlepszy?
Rowery crossowe są konstrukcjami prostymi, trwałymi i relatywnie wszechstronnymi. Prosta konstrukcja sprawia, że także bieżące utrzymanie nie generuje wysokich kosztów. Odbywa się to jednak kosztem pewnego komfortu, który mogłaby zapewnić inna geometria ramy lub amortyzacja.
Rowery crossowe znakomicie sprawdzają się jako szybkie i zwinne rowery miejskie, więc na dojazdy do pracy, a po wzbogaceniu o bagażnik – również na średnie zakupy. Będą dobrze na okazjonalne wyjazdy pod miasto, poradzą sobie nie tylko na asfaltowej drodze, ale też na leśnych drogach pożarowych, gdzie dziur czy korzeni jest w miarę niewiele.
Zaawansowani użytkownicy na rowerach crossowych mogą pokonywać trasy wielodniowych rajdów rowerowych, choć przeważnie będzie to wymagało pewnych dalej idących nakładów finansowych lub modyfikacji sprzętu. W tych zastosowaniach sprawdzą się jednak przeważnie droższe konstrukcje.
Jaki najlepszy rower crossowy kupić: techniczne kryteria wyboru
Kryteriów, na które warto zwrócić uwagę, jest całkiem sporo. Oczywiście im niższy budżet, tym więcej kompromisów trzeba będzie podjąć, ale podobny problem pojawi się też w najwyższych segmentach cenowych, w których producenci rezygnują z niektórych rozwiązań, mimo że mają one pewne obiektywne zalety.
Budowa i rozmiar ramy
Rowery crossowe są produkowane z ramami w wersji męskiej i damskiej, przy czym ten podział – szczególnie w niższych segmentach cenowych – jest czysto umowny. Wysoko umieszczona rura górna dodaje ramie sztywności, choć uznaje się, że może utrudniać wsiadanie i zsiadanie. Niektóre rowery crossowe jednak będą miały tę rurę ułożoną niżej lub z przegięciem, a w segmencie wyższym zdarza się, że wersje „damskie” mają rurę wysoko, ale jest ona krótsza, przez co cały rower się skraca.

Rowery crossowe męskie Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski Niebieski
➾Szczegóły TOP1: Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski Niebieski
Rowery crossowe damskie Rower crossowy BOTTECCHIA 251 Lite Cross D17 damski Niebieski
➾Szczegóły TOP1: Rower crossowy BOTTECCHIA 251 Lite Cross D17 damski NiebieskiRozmiar ram dobiera się do wzrostu podobnie, jak w rowerach szosowych, ale wyrażone one będą przeważnie w calach lub jako rozmiary S, M, L. W praktyce jedynym niezawodnym sposobem doboru wielkości jest przymierzenie roweru i sprawdzenie przekroku – trzeba stanąć okrakiem nad ramą i upewnić się, że zostaje jeszcze centymetr lub dwa zapasu.
Czy można jeździć na rowerze crossowym ze zbyt małą lub zbyt wysoką ramą? Tak, ale trzeba użyć regulowanych mostków lub dopasować wysokość sztycy, a i tak w takim scenariuszu często jest to mało wygodne.
Napęd
W rowerach crossowych stosuje się zasadniczo napędy zewnętrzne (czyli nie w piaście – te pojawiają się w rowerach miejskich i niektórych trekkingowych). Wariant podstawowy, stosowany w modelach najtańszych, to trzy biegi w przerzutce przedniej i 7 na kasecie przy kole tylnym.
7 biegów jest obsługiwanych przez wolnobieg, natomiast 8-12 biegów umieszczonych jest na kasecie z bębenkiem. O ile w czasie jazdy nie ma to znaczenia, to są to dwa odmienne rozwiązania ograniczające możliwość późniejszego unowocześnienia roweru. Stąd już niższa półka średnia to napędy 3×8 z bębenkiem. Jest to dobry punkt wyjściowy, jeśli rower ma posłużyć dłużej. W wyższej półce cenowej można spotkać się z napędami 3×9, 3×10 lub 2×10. Różnice między nimi są dyskusyjne i będą interesujące raczej dla zaawansowanych użytkowników. Można uznać, że w każdym z tych wariantów rower będzie dawał podobną użyteczność i pozwoli zarówno na lekkie pokonywanie wzniesień, jak i szybką jazdę po płaskiej drodze.
Koła
Wielkość kół w zdecydowanej większości rowerów crossowych to 28 cali – koła takie opisuje się jako 700c, co będzie miało znaczenie przy wyborze opon. Pewnym problemem jest praktyczny brak rowerów crossowych dla dzieci. Ten segment można wypełnić niektórymi rowerami na kołach 26 cali, jednak zwykle nie będą to rowery crossowe. W przypadku roweru dla dzieci po prostu pozostaje kupić jak najmniejszą ramę.
Koła 28 cali mają tę samą średnicę, co znane z nowoczesnych rowerów górskich koła 29 cali, co w teorii oznacza, że do rowerów crossowych można założyć też górskie opony. W praktyce bywa to jednak trudne i zaleca się poszukiwanie opon 700c. Druga liczba w ich specyfikacji (np. 700c x 35) oznacza szerokość opony w milimetrach. Rowery crossowe powinny bez problemu przyjąć opony o szerokości 42, a często nawet do 48 mm, co ma o tyle duże znaczenie, że przy braku amortyzatora to właśnie opona odpowiada za komfort jazdy. Należy przy tym pamiętać, że zasadniczo im szersza opona, tym niższe może być w niej ciśnienie.
Zdecydowana większość rowerów crossowych ma koła nieprzystosowane do jazdy bezdętkowej, choć w najwyższej półce cenowej system tubeless-ready nie jest niespotykany. Dla większości użytkowników nie będzie to jednak miało większego znaczenia.
Koła mogą być zbudowana na piastach z łożyskami tradycyjnymi lub maszynowymi. Te pierwsze są tańsze, łatwe w serwisowaniu, ale mniej trwałe, maszynowe natomiast są trwałe, ale wymiana takich łożysk bywa trudna i kosztowna.
Dodatkowe techniczne kryteria wyboru
- Kierownica. Zwykle będzie to kierownica prosta o szerokości 500-600 mm. Niekiedy stosuje się kierownice gięte z rowerów trekkingowych.
- Stery rowerowe. O ile nie mają one gigantycznego znaczenia przy zakupie, to ich średnica może zaważyć na późniejszych możliwościach rozbudowy. Stery klasyczne pracujące z rurą sterową 1-calową nie dają wielkich możliwości modyfikacji roweru, natomiast alternatywą są stery typu a-head z rurą sterową 1 ⅛ cala lub taperowaną.
- Hamulce. Większość rowerów crossowych z niższej i średniej półki ma hamulce na obręczy typu v-brake. Są skuteczne w większości zastosowań, tanie i łatwe w serwisowaniu. Alternatywą są hamulce tarczowe mechaniczne lub hydrauliczne. Oba te typy mają wady i zalety, przy czym niekiedy hamulec przedni jest tarczowy (w tej konfiguracji zwykle mechaniczny), a tylny v-brake. Jednolity typ nieco upraszcza prace serwisowe, a w tanich rowerach crossowy niezawodne v-brake będą zwykle lepsze od budżetowych hamulców tarczowych.
- Siodełko. Jest ono istotnym kryterium, bo to nieprawda, że miękkie i szerokie jest lepsze. Szerokość powinna być dobrana indywidualnie, a miękkość umiarkowana. O ile raczej nie będzie można wymienić siodełka na wybrany przez siebie model, o tyle warto pamiętać, że zakup innego, lepszego, może być konieczny do uwzględnienia w budżecie zakupowym.
Poza tym rowery crossowe mogą, ale nie muszą być wyposażone w dodatkowe akcesoria lub otwory montażowe do nich. Chodzi o oświetlenie, błotniki i bagażnik, ale także miejsce na uchwyt na bidon.
Czego spodziewać się w konkretnych przedziałach cenowych, jeśli chodzi o najlepsze rowery crossowe?
Rower crossowy do 1500 zł
Puryści powiedzą, że w tym przedziale nie ma dobrych propozycji. Faktycznie wiele rowerów crossowych w cenie do 1500 złotych będzie miało wiele cech rowerów miejskich. Różnica polega na tym, że rower crossowy pozwala na przyjęcie nieco bardziej pochylonej pozycji, co ma znaczenie przy dłuższych wyjazdach. Osprzęt będzie zwykle podstawowy, jednak prawidłowo wyregulowany powinien działać precyzyjnie i poprawnie. Przerzutki zwykle albo pozagrupowe, albo to najniższa grupa Shimano, czyli Tourney. Mają one pewne ograniczenia, ale nadal nie stanowią wady.

Rowery crossowe do 1500 zł Kross Evado 2.0 28 cali Damski Czarno-miętowy
➾Szczegóły TOP1: Kross Evado 2.0 28 cali Damski Czarno-miętowyPrzede wszystkim jednak w tym przedziale cenowym znajdują się tak naprawdę podstawowe rowery trekkingowe, czyli z amortyzowanymi widelcami, przy czym skok amortyzatora jest niewielki, a jego działanie wątpliwe, co przy dużej masie (często około 3 kilogramów, gdzie widelec sztywny waży około kilograma) może być wadą. Warto poszukać modelu ze sterami ahead.
Co to są stery ahead? (szybki słowniczek)
Stery ahead, znane również jako stery bezgwintowe (threadless), to system łączenia kierownicy z widelcem w rowerach. System ten zyskał popularność w latach 90. XX wieku i obecnie jest powszechnie stosowany w nowoczesnych rowerach.
W tradycyjnych systemach sterów gwintowych (threaded), rura widelca miała gwint, na który nakręcana była tzw. „korona sterowa” – część ramy roweru. W systemie ahead, rura widelca jest bezgwintowa, a łączenie kierownicy z widelcem odbywa się za pomocą specjalnego zacisku, zwanych również „zaciskiem ahead”.
Konstrukcja stery ahead pozwala na lepsze dopasowanie kąta kierownicy i łatwiejszą regulację wysokości, co przekłada się na większą wygodę i kontrolę podczas jazdy. Ponadto, system ten jest prostszy w konstrukcji i montażu, co przyczyniło się do jego powszechnego przyjęcia w przemyśle rowerowym.
Rower crossowy do 2000 zł
To dość nietypowe propozycje, często łączące walory rowerów górskich, crossowych i trekkingowych, na przykład koła 28 cali z amortyzatorem o skoku 80-100 mm (trekkingowe mają 40-60, crossowe zwykle wcale). Można jednak znaleźć w tym przedziale modele z podstawowymi modelami hamulców hydraulicznych. Zdania na temat ich skuteczności i niezawodności są podzielone, ale dobrze utrzymane dają radę. W tym segmencie też producenci różnicują klasy przerzutek przedniej i tylnej. Nie ma to żadnego uzasadnienia poza wartością marketingową, niemniej jednak przód jest obsługiwany na przykład przez grupę Tourney, a tył – Altus. Są one do siebie bliźniaczo podobne i obie działają równie dobrze.

Rowery crossowe do 2000 zł Romet Rower Orkan 5D 28 L(20") czerwono-czarny 2228325-20
➾Szczegóły TOP1: Romet Rower Orkan 5D 28 L(20") czerwono-czarny 2228325-20Rower crossowy do 3000 zł
W tym przedziale, a zwłaszcza jego górnej części, pojawia się przede wszystkim więcej rowerów znanych marek. Nadal spora część łączy cechy najlepszych rowerów crossowych z trekkingowymi, natomiast istotne różnice zachodzą w osprzęcie. Koła mogą być budowane na piastach maszynowych (aczkolwiek podstawowych modelach), przerzutki z grupy Deore dają duże zakresy przełożeń i są bezawaryjne oraz precyzyjne. Niewiadomą pozostaje często kwestia amortyzatora, który wciąż w wielu rowerach jest stosowany. W dalszym ciągu są to amortyzatory olejowo-sprężynowe o dużej masie i niekoniecznie wzorcowej charakterystyce pracy, jednak co do zasady są to już rowery, które mogą służyć przez całe lata, a także będą podlegały rozsądnej rozbudowie.

Rowery crossowe do 3000 zł Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski Niebieski
➾Szczegóły TOP1: Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M22 męski NiebieskiRower crossowy do 4000 zł
W tym przedziale dominują dobrej jakości ramy, na których można zbudować lekki rower crossowy ze sztywnym widelcem, niezawodnymi przerzutkami i średniej klasy hamulcami tarczowymi, które nie będą miały problemów z działaniem w najtrudniejszych warunkach. Rower crossowy do 4000 złotych może stanowić bazę pod solidny rower wyprawowy, będzie niezwykle uniwersalny i – po prawidłowym ustawieniu – wygodny. Zauważalną różnicą może też być zmiana geometrii. Niektóre rowery trzymają się klasycznego wyglądu crossowych, jednak część producentów decyduje się na ich wydłużenie poprzez zwiększenie kąta główki ramy i wysunięcie koła do przodu, co zwiększa stabilność roweru i ułatwia jazdę w trudniejszym terenie.

Rowery crossowe do 4000 zł Merida Crossway 500 męski czarny 2023
➾Szczegóły TOP1: Merida Crossway 500 męski czarny 2023Rower crossowy - Ranking 2025
W poniższej tabli znajduje się aktualny ranking produktów w kategorii Rower crossowy. Ranking aktualizowany jest codziennie, dlatego warto sprawdzić jakie produkty są teraz na topie. Ranking udostępniany jest przez porównywarkę Skąpiec.pl.
Miałem kiedyś rower z marketu. Teraz przesiadłem się na rower Kross Evado 4.0.
Mam wrażenie że to na czym kiedyś jeździłem to nie był rower w ogóle. Albo technologia tak poszła do przodu że mój umysł został w tyle razem z moim rowerem. Mój nowy rower jest szybki i wygodny, nie spada w nim łańcuch i nie łapie gumy. Zawsze mi się te przypadki zdarzały, aż mi się odechciewało jazdy. Teraz połknąłem bakcyla i jestem prawdziwym rowerzystą!
Witam! Kupiłam ROMET ORGAN 2, chociaż chrapkę miałam na 3, ale większe pieniądze. Ogólnie bardzo fajny rower i można trafić na dobrą ofertę cenową w ich sklepie.
HhRofRomet to po pierwsze już dwno Polski nie jest. Od pru lt jest Chinski! Po drugie UNIBIKE to tylko montownia. Nie mają nic swojego. Części przeważnie z Chin idą.
Witam, zastanawiam się nad kupnem crossa, ale nie mogę się zdecydować. Do wyboru Unibike CROSSFIRE DISC LDS w cenie 2 399 zł lub Romet Orkan 3D. Różnica w cenie, to 350 zł, pytanie czy warto dopłacić i kupić Unibika ?
Romet to rower jak się jaka część ulegnie uszkodzeniu to będziesz czekał 6 miesięcy na naprawe
Tylko UNIBIKE – miałem VIPER 2015 ale mnie samochód przetrącił i rower do kasacji.
Biorę kolejnego albo VIPER albo ZETHOS
kupiliśmy meride crossway 500 lady. Maszyna ! Próbowaliśmy jaeszcze kellys , scott , cube,
od miesiąca mam Orkana 3 m, za super pieniądze, bo akurat w sklepie była promocja -40%. na razie mogę o nim pisac tylko w samych superlatywach.
A gdzie zgubiliście Unibike ????
Lepiej kupic crossa czy MTB co myslicie??
W sumie to podpisuje się pod opiniami tutaj że orkan daje radę, kumpel ma i sobie chwali.
romet orkan wygrywa wszystko i ze wszystkimi jak dla mnie 😉 świetny rower
PaPatrzyłem, że na te rowery Indiana o których pisaliście są teraz duże przeceny w media exeprt, ale totalnie się nie znam na rowerach i może ktoś mógłby mi powiedzieć czy ten rower INDIANA X-Pulser 1.6 M15 wydaje się być dobry jeśli chodzi o parametry?
Mi trochę brakuje Rometa w zestawieniu crossowych. Sam mam Orkana i jestem z niego bardzo zadowolony ze względu na dobre wykonanie i możliwość jazdy po każdym terenie
który model wybrałeś? Jestem ciekaw różnicy pomiędzy tymi najtańszymi i droższymi modelami orkana.
Przecież napisał że Orkan! >:[
Na co powinnam zwracać uwagę jak mam zamiar kupić rower crossowy ?
Ram, koła, producenci podzespołów, producent całego roweru, cena. Najlepiej to pójdź do dobrego sklepu i popytaj o romety. Będziesz miała dobry rower w dobrej cenie.
a ja powiem, że tylko rama. Idź do sklepu rowerowego, wybierz orkana z ramą pod siebie i masz rower idealny 😉
Z tego co widziałem na stronie Rometa to mają kilka modeli Orkanów w wersjach damskich czy męskich, więc zapewne termosowi chodziło o to czy to myło np 5m czy czy 4d 😛
ja mam 2m, którego i tak wziąłem na raty mimo, że z najwyższej półki cenowej nie jest ale wg mnie jest całkowicie wystarczający – przynajmniej dla mnie
a widziałeś, że jest masa różnych orkanów? Możesz kupić orkana za 1000 zł i możesz go kupić za ponad 5000
MOże chodziło o dokładną specyfikację. Z tego, co się orientuję to Orkanów też jest parę rodzajów 🙂
Nie wiem czemu ale nie przepadam za rowerami crossowymi. Niedawno rozglądałam się za nowym i w sumie każdy typ brałam pod uwagę ale ostatecznie padło na trekkingowy od rometa
Popolecam Stevensa 6x xs pro croos przynajmniej rama nie peka solidny rower z solidnym osprzetem i dobrym amorkiem juz na nrx
Nie poleca roweru Cube curve ma go jest awaryjny po 1000km pękły opony Schwalbe Cx com na bieżniku od dynama amortyzator dostał luzów suntour stery też wymieniono no i bębenek poszedł piaście po 7000km niepolecam
Czyli wymieniłeś wszystkie części,a których produkcję Cube nie jest odpowiedzialny, gdybyś choć trochę znał się na rowerach to byś dobrze wiedział że Cube wyprodukował tak naprawdę tylko ramę tego roweru bo reszta części jest wyprodukowana przez inne firmy a Cube zrobił ramę i poskładał to wszystko do kupy, także piszesz że zawiódł cię Cube tylko że opony robi firma Schwalbe a amortyzator Sr Suntour z marką Cube nie mające nic wspólnego.
Cannondale Quick CX 3 !!!!!
Te cztery pierwsze komentarze, to chyba pisali pracownicy działu marketingu firmy INDIANA. Ktoś, kto twierdzi że są to doskonałe rowery, to chyba nie wie co mówi. Widziałem to badziewie. Jest co najmniej dwa razy za drogie. Generalnie za darmo bym tego nie chciał.
Stwierdzasz to tylko po „zobaczeniu” tych rowerów? Bo to trochę słaby wyznacznik… Ja już od dwóch lat jeżdżę na miejskim rowerze z tej firmy i jestem zadowolona z zakupu, teraz właśnie szukam jakiegoś roweru dla syna.
Jeżeli Tobie na nim dobrze to spoko, ale ja np w życiu bym nie kupił roweru z miejsca które się w nich nie specjalizuje- cenię sobie porządne materiały i komfort jazdy oraz doświadczenie firmy w produkowaniu rowerów. Już od X czasu jeżdżę na rowerach od Rometa, aktualnie mam Orkana i wciąż pozostaje dla mnie nr 1.
Ostatnio mój brat kupował taki rower i skorzystał z wyprzedaży w sklepie stacjonarnym. Muszę powiedzieć, że to naprawdę doskonały rower i brat również jest zadowolony, a jeździ na nim bardzo często. Dość ważną kwestią jest również to, aby o niego odpowiednio dbać, żeby ze sprzętu móc więcej i dłużej korzystać.
Ale jaki rower? Pamiętasz markę?
Ja od niedawna mam indiane wildcat (kupilam na raty w Media Ekspert) i bardzo sobie chwalę. Solidny rower za rozsądne pieniądze no i fajny design, co dla mnie też jest dość istotne. Polecam!
Też ostatnio oglądałem ten rower n stronie ME i sie naad nim zastanawiam, mozesz napisć o nim cos wiecej??
polecam, w ogole niezle rowery tam maja ostatnio
Ja chyba nie ufałbym aż tak rowerom z Marketów, miałbym spore wątpliwości czy taki rower faktycznie jest z porzadnych materiałów i czy nie rozleci mi się pod tyłkiem jak będę z górki zjeżdżać :/ Chyba bardziej skłaniałbym się ku Rometowi który ma renomę i X lat doświadczenia w produkcji rowerów 😀
Też mnie to zniechęca. Sprawdziłem rometa i od razu na plus to, że polska firma. Akurat się nad rowerem crossowym zastanawiam.