Dojedziesz nim do pracy, na zakupy, ale sprawdzi się również podczas dłuższych wycieczek. Rower miejski zyskuje coraz większe grono zwolenników. Trudno się dziwić. Jest wygodny i stylowy, a jego zakup nie rujnuje budżetu. Jak jednak wybrać najlepszy rower miejski?
Postanowiliśmy przyjrzeć się tym popularnym jednośladom i ułatwić zadanie osobom poszukującym swojego wymarzonego modelu. Na co zwrócić uwagę kupując dobry rower miejski? Jak wybrać ten najlepszy? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Rower miejski – dla kogo?
Rower miejski jest bardzo uniwersalny. Sprawdzi się w mieście, ale również poza nim. Nie jest to, oczywiście, sprzęt przeznaczony do jazdy po trudnych terenach, ale spokojnie poradzi sobie nie tylko na miejskich drogach, ale również na leśnych ścieżkach. Rower miejski jest przede wszystkim wygodny. Wszystko dzięki specjalnej konstrukcji. Ten rodzaj rowerów nazywany jest również „holendrem” (rower o klasycznym kształcie, wyposażony w bagażnik, błotniki, dynamo i koszyk na zakupy). Tradycyjny holender to jednak ciężki, stalowy rower (najczęściej „damka”, ale występuje również w wersji męskiej). Charakteryzuje się wygodnym siodełkiem, dużymi kołami, mocnym bagażnikiem i pełną osłoną łańcucha. Nowoczesne modele tylko wyglądem przypominają tradycyjne „holendry”. W rzeczywistości są dużo lżejsze i mają wiele ciekawych dodatków.
Rower miejski damski czy męski?
Wiele osób jednoznacznie kojarzy rower miejski z typową „damką”. Przez dziesiątki lat rowery dedykowane kobietom miały nisko poprowadzoną górną ramę rury, a niektóre w ogóle jej nie posiadały. Taka konstrukcja sprawia, że łatwiej na rower wsiąść i z niego zejść. Powoduje to, co prawda, delikatne osłabienie sztywności ramy, ale nie ma to tak dużego znaczenia w przypadku rowerów miejskich. Od kilku lat producenci oferują kobietom rowery o geometrii bardziej zbliżonej do „męskich” jednośladów. Prawdą jest jednak, że nawet mężczyźni nierzadko wybierają damskie wersje rowerów, właśnie ze względu na ich wygodę. Niemniej, w ofercie znajdziemy zarówno rower miejski damski, jak i rower miejski męski (górna rura umocowana jest z jednej strony do górnej części główki ramy, a z drugiej do górnej części rury podsiodłowej). Nie brakuje także modeli uniwersalnych. Wybór zależy wyłącznie od preferencji kupującego.
Jak wybrać dobry rower miejski?
Oferta rowerów miejskich jest bardzo bogata. Przed zakupem warto poznać najważniejsze cechy tego rodzaju sprzętu, a także zwrócić uwagę na najważniejsze parametry.
- Wielkość – w ofercie znajdziemy rowery miejskie z kołami o wielkości od 26 do 29 cali. Im większe koła, tym większa prędkość. Rowerem z większymi kołami łatwiej również pokonywać przeszkody. Jest on jednak mniej zwrotny. Oczywistym jest, że rower z mniejszymi kołami dedykowany jest osobom o niższym wzroście, a ten z większymi kołami użytkownikom wysokim. To bardzo ważne, by dobrać odpowiedni rozmiar roweru (koła oraz rama). Wpłynie to nie tylko na komfort, ale również bezpieczeństwo jazdy.
- Rama – odgrywa bardzo ważną rolę w przypadku rowerów miejskich. Jak już wspominaliśmy, w ofercie znajdziemy zarówno ramę męską, jak i damską. Zarówno jedna jak i druga mają przede wszystkim zapewniać wysoki komfort jazdy. Rura podsiodłowa w rowerach miejskich umocowana jest niemal pionowo, co sprawia, że użytkownik siedzi blisko kierownicy, z wyprostowaną sylwetką. Do wyboru mamy ramę stalową i aluminiową. Pierwsza jest bardziej wytrzymała, druga lżejsza. Ważne, by wybrać odpowiedni rozmiar ramy. Przed zakupem warto wybrany rower „przymierzyć”. Wymiary ram podawane są w calach (od 16 do 20 cali) lub za pomocą oznaczeń: M, L oraz XL.
- Kierownica – tak zwana „jaskółka”. To cecha charakterystyczna rowerów miejskich. Umocowana jest ona dość wysoko, co niemal wymusza wyprostowaną sylwetkę. Kierownica jest mocno wygięta i tak wyprofilowana, że dłonie układają się prawie równolegle do ramy.
- Biegi oraz hamulce – tradycyjne modele nie posiadają przerzutek, a hamulce są zintegrowane z tylną piastą („torpedo”). Nowoczesne urządzenia wyposażone są już w przerzutki (rzadko zewnętrzne, raczej mechanizmy wbudowane w piastę). W ofercie spotkamy rowery miejskie oferujące od 3 do nawet kilkunastu biegów. Nowsze i droższe urządzenia posiadają również bardziej zaawansowane hamulce – rolkowe bądź szczękowe.
- Waga – warto wziąć pod uwagę możliwości przechowywania roweru. Jeśli za każdym razem będziemy musieli wnosić sprzęt na przykład na drugie czy trzecie piętro, lepiej wybrać lżejszy model. Tradycyjne rowery miejskie wykonane są ze stali i nierzadko bardzo dużo ważą (nawet do 25 kilogramów). Nowoczesne modele produkowane są jednak z aluminium, co przekłada się na zdecydowanie mniejszą wagę (nie więcej niż 13 kilogramów). Warto w praktyce sprawdzić wagę roweru, bo producenci często zaniżają te wartości.
- Regulacja – warto zwrócić uwagę, czy wybrany rower miejski ma łatwą regulację wysokości siodełka oraz kierownicy.
- Oświetlenie – większość rowerów miejskich ma oświetlenie zasilane dynamem, które znajduje się przy kole. Warto wybrać model, który oferuje oświetlenie typu prądnica w piaście. Jest ono znacznie wygodniejsze w użytkowaniu. Dynamo może bowiem dawać uczucie obciążenia. Dla osób, które często jeżdżą na rowerze po zmroku, najlepszym rozwiązaniem będzie oświetlenie LED.
Rower miejski to jeden z nielicznych rowerów, który kupuje się głównie dla wyglądu. Ważny jest kolor modelu, jego obudowa, a także rozmaite ozdoby. Największą popularnością cieszą się obecnie białe i pastelowe rowery miejskie oraz modele w stylu retro.
Rower miejski – wyposażenie
Aby jazda na rowerze miejskim była wygodna, wybrany model powinien mieć odpowiednie wyposażenie. Co faktycznie może się przydać?
- Przerzutki – jak już wspominaliśmy, nie wszystkie modele są w nie wyposażone. Aby jazda była wygodna, warto wybrać model z minimum trzema przełożeniami. Dzięki temu łatwiej będzie pokonać różnorodne podjazdy czy nierówności. Z tymi spotkamy się w każdym mieście.
- Błotniki – niektóre rowery miejskie mają zminimalizowaną wersję błotników. Lepiej wybierać pełną opcję, jeśli chcemy cieszyć się wygodną jazdą i czystym ubraniem (na przykład w razie niespodziewanego deszczu).
- Osłona łańcucha – zabezpiecza odzież przed zabrudzeniem, poprawia bezpieczeństwo jazdy (zapobiega wkręceniu w łańcuch na przykład sznurowadeł czy spodni), ale również pełni funkcję estetyczną. Pełna osłona łańcucha wydłuża również żywotność roweru (zabrudzenia nie przedostają się do mechanizmu urządzenia).
- Siodełko – przede wszystkim musi być wygodne. To podstawa. Siodełko powinno być komfortowe, szerokie i odpowiednio amortyzowane.
- Wytrzymałe koła oraz dobre opony – bez nich nawet najlepszy rower nie zgwarantuje komfortowej i bezpiecznej jazdy. Stare chodniki, dziury czy krawężniki – to wszystko może uszkodzić nasz rower. Warto zatem, by był wyposażony w wytrzymałe opony oraz koła. Obręcze powinny mieć stożkową konstrukcję, a opony delikatny bieżnik (gwarantuje dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni, a przy tym stawia minimalny opór).
- Bagażnik – dla niektórych to niezbędne wyposażenie, dla innych nieprzydatny dodatek. Bagażnik jednak nierzadko się przydaje, zwłaszcza, jeśli musimy zrobić zakupy albo jedziemy na dłuższą wycieczkę.
Rower miejski – dodatki
Jeśli interesuje Cię bardziej zaawansowany model, zwróć uwagę na takie dodatki jak:
- Amortyzator – zdecydowanie podnosi komfort jazdy, zwłaszcza na nierównej nawierzchni. Jest to jednak drogi dodatek, który wymaga również właściwej konserwacji.
- Hamulce tarczowe – są dość drogie i często trudno je wyregulować, ale bez wątpienia są bardzo skuteczne.
- Dodatkowe przełożenia – podniosą komfort jazdy. Wybór dla tych, którzy mają zamiar jeździć po nieco trudniejszych terenach, z większą ilością wzniesień i podjazdów.
- Napęd elektryczny – niektóre modele oferują taką opcję. Rower elektryczny, co prawda, sam nie jedzie, ale łatwiej i szybciej możemy nim pokonać daną trasę.
Rower miejski – cena
Przyzwoity rower miejski kupimy już za około 1000 złotych. Bardziej zaawansowane modele mogą kosztować nawet 3-4 tysiące złotych.
Rower miejski do 1000 zł
Specjaliści twierdzą, że ceny dobrych rowerów miejskich zaczynają się mniej więcej od 1200 złotych. Nie oznacza to, że dysponując budżetem do 1000 złotych, nie znajdziemy wartego uwagi modelu. Rowery w tej cenie nie będą jednak tak wytrzymałe jak ich drożsi koledzy. Nie zaoferują również dużego wyboru dodatków. Rower miejski do 1000 złotych nie będzie raczej wyposażony w hamulce tarczowe czy amortyzator. Nie ma też co oczekiwać większej liczby przełożeń. Taki model może mieć jednak solidną, stalową lub aluminiową ramę, całkiem przyzwoite koła, wygodne siodełko, błotniki, osłonę łańcucha i bagażnik. Jeśli wybierasz sprzęt do jazdy po mieście, rower miejski do 1000 złotych powinien spełnić Twoje oczekiwania.
Rower miejski do 2000 zł
W tej cenie można już dostać dobrej klasy rower miejski, wyposażony w amortyzator i solidny napęd (zarówno z tradycyjnymi przerzutkami, jak i zintegrowany). Rower miejski do 2000 złotych zaoferuje wygodne, miękkie siodełko, solidny bagażnik, pełny błotnik oraz dobre oświetlenie. W tym przedziale cenowym, bez trudu, znajdziemy model, który sprawdzi się nie tylko na powierzchniach gładkich jak stół, ale również podczas jazdy po trudniejszym terenie.
Rower miejski - Ranking 2025
W poniższej tabli znajduje się aktualny ranking produktów w kategorii Rower miejski. Ranking aktualizowany jest codziennie, dlatego warto sprawdzić jakie produkty są teraz na topie. Ranking udostępniany jest przez porównywarkę Skąpiec.pl.
Ja kupiłam rower marki Indiana, chyba nie jest to żadna znana marka. Rower kosztował mnie niecałe 400 złotych, więc śmieszna cena jak na rower. Nie spodziewałam się niczego zawrotnego, ale jak na razie daję radę. Nie jeżdżę dużo, ale to jest typowy rower miejski, który wystarcza mi na sobotnie przejażdżki i wyjazdy do sklepu czy na pocztę. Rama jest dość ciężka i taka sama jest w wyglądzie, ale jeździ się na tym rowerku przyjemnie. Jeżeli ktoś nie wie jaki rower miejski wybrać, to wydaje mi się, że ten będzie OK.
Myślę, że jak ktoś nie jest wymagający i nie jeździ nie wiadomo jak dużo, to nie ma co przepłacać. Rower też przede wszystkim ma Tobie pasować, a jak pasuje, to nie ma się czym przejmować. Ja kupiłem żonie nowy rower na początku tego roku. Wybrałem Dutch Goose z modelem Pure 3B. Ona mówi, że jest to najlepszy rower miejski na jakim jeździła. Jestem zadowolony, bo wychodzi na to, że dobrze wybrałem. W tym rowerku mamy 3 biegi, hamulec z przodu v-brake, z tyłu torpedo, stalową ramę… No, jak dla mnie to wszystko są dobre parametry, a rower jeździ bez zarzutu więc my możemy polecić taki rower miejskiego.
Swój rower kupiłam w Carrefour. To było dla mnie spore zaskoczenie, że w tym sklepie można znaleźć rowery i to takie dobre, solidne, fajnie wyglądające. Myślałam, że są tam tylko pojedyncze sztuki i to w dodatki tylko dla dzieci. A kupiłam dla siebie 🙂 Kupiłam dokładnie VELLBERG MyWay. Rower w super miętowym kolorze z brązowym wykończeniem. Fajnie się prezentuje. Siodełko jest bardzo miękkie i wygodne. Rama nie aż taka mocno ciężka, stabilna, przerzutki bez żadnego problemu, hamulce tak samo. Jak na rower miejski to naprawdę polecam – jest w korzystnej cenie, około 500 złotych.
Powiem szczerze, że szukałam ostatnio roweru dla siebie i to naprawdę trudne. Byłam w wielu stacjonarnych sklepach i niestety nic nie znalazłam! Albo strasznie drogie rowery, albo wielkie, które naprawdę na miejskie nie wyglądają. W końcu zaczęłam przeglądać internetowe sklepy i tam znalazłam rower miejski dla siebie. I jeszcze mam takie spostrzeżenie, że coraz więcej fajnych modeli można spotkać w sklepach, marketach a nie tych typowo sportowych.
Rowe miejski to super rozwiązanie dla kogoś, kto tak jak ja, porusza się często na mieście. Sama mam rower Rometa i jestem z niego zadowolona. Jest wygodny, super się na nim jeździ i jest naprawdę zwinny w mieście. Dołożyłam sobie koszyk i mój rower wygląda naprawdę dobrze i fajnie.